Israiliyyat adalah kata jama' bagi perkataan israiliyyah nisbah bagi Bani Israil. Israil ialah Ya'kub AS yang bermaksud hamba Allah swt. Bani Israil ialah anak-anak Nabi Ya'kub AS dan keturunan seterusnya yang lahir daripada mereka sehingga keazaman Nabi Musa AS dan para Nabi selepasnya sehingga zaman Nabi Isa AS dan zaman Nabi Muhammad SAW.

Mereka telah dikenali sebagai orang-orang Yahudi sejak dahulu lagi. Mereka beriman kepada Nabi Isa AS telah diberi nama sebagai orang-orang Nasrai. Manakala mereka beriman kepada penyudah segala Nabi pula telah termasuk didalam lingkungan orang-orang Islam dan dikenali sebagai ahli-ahli kitab yang beriman.

Allah swt telah banyak mengistilahkan mereka sebagai Bani Israil di dalam Al-Quran kerana hendak memperingatkan mereka kepada bapa mereka iaitu Nabi yang soleh supaya mereka menjadikanya sebagai ikutan dan berakhlak dengan akhlaknya.

Ia juga bertujuan supaya mereka meninggalkan keingkaran terhadap nikmat Allah swt yang diberikan kepada mereka dan kepada bapa-bapa mereka serta menghindarkan diri daripada sifat kufur keji dan kianat yang ada pada mereka.

Begitu juga Allah swt menyebut mereka sebagai orang-orang Yahudi dalam lebih dari satu ayat. Kitab orang Yahudi yang termasyur ialah Kitab Taurat. Allah swt menyebut tentangnya didalam surah al-Imran ayat 1-4:

Alif, Laam, Miim. Allah tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap Hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan sekalian makhlukNya. Ia menurunkan kepadamu (wahai Muhammad) Kitab Suci (Al-Quran) dengan mengandungi kebenaran, yang mengesahkan isi Kitab-kitab Suci yang telah diturunkan dahulu daripadanya, dan Ia juga yang menurunkan Kitab-kitab Taurat dan Injil. Sebelum (Al-Quran diturunkan), menjadi petunjuk bagi umat manusia. Dan Ia juga yang menurunkan Al-Furqaan (yang membezakan antara yang benar dengan yang salah). Sesungguhnya orang-orang yang kufur ingkar akan ayat-ayat keterangan Allah itu, bagi mereka azab seksa yang amat berat. Dan (ingatlah), Allah Maha Kuasa, lagi berhak membalas dengan azab seksa (kepada golongan yang bersalah).

Maksud kitab seperti, dalam firman Allah swt dalam surah al-Maidah ayat 44:

Sesungguhnya Kami telah menurunkan Kitab Taurat, yang mengandungi petunjuk dan cahaya yang menerangi; dengan Kitab itu nabi-nabi yang menyerah diri (kepada Allah) menetapkan hukum bagi orang-orang Yahudi, dan (dengannya juga) ulama mereka dan pendita-penditanya (menjalankan hukum Allah), sebab mereka diamanahkan memelihara dan menjalankan hukum-hukum dari Kitab Allah (Taurat) itu, dan mereka pula adalah menjadi penjaga dan pengawasnya (dari sebarang perubahan). Oleh itu janganlah kamu takut kepada manusia tetapi hendaklah kamu takut kepadaKu (dengan menjaga diri dari melakukan maksiat dan patuh akan perintahKu); dan janganlah kamu menjual (membelakangkan) ayat-ayatKu dengan harga yang sedikit (kerana mendapat rasuah, pangkat dan lain-lain keuntungan dunia); dan sesiapa yang tidak menghukum dengan apa yang telah diturunkan oleh Allah (kerana mengingkarinya), maka mereka itulah orang-orang kafir.

Apa yang dimaksudkan didalam kitab ini adalah Taurat yang diturunkan oleh Allah swt sebelum berlaku penyelewengan dan perubahan. Manakala Taurat yang diubah dan diselewengkan maka tidak semua kandungannya menjadi hidayah dan cahaya terutama selepas turunnya al-Quran yang merupakan saksi dan pembatalan terhadap kitab-kitab samawi yang sebelumnya. kandugan kitab-kitab tersebut yang menjadi kandungan al-Quran adalah satu kebenaran dan kandungan yang mencanggahinya adalah kebatilan.

Antara kitab mereka juga ialah kitab Zabur iaitu Kitab Nadi Daud As dan lembaran-lembaran para Nai yang datang selepas Nabi Musa AS Taurat dan seluruh lembaran serta lain-lainnya dinamakan sebagai perjanjian lama.

Disamping kitab taurat yang berbentuk tulisan, orang-orang Yahudi mempnyai Talmud iaitu Taurat yang berbentuk lain. Talmud ialah kumpulan kaedah, pesanan dan syariat agama dan akhlak, syarah-syarah, tafsiran-tafsiran dan ajaran-ajaran yang riwayatnya dipindahkan dan dipelajari menerusi lisan dari satu ketika ke satu ketika lain. Ruang lingkup mempelajarinya menjadi semakin meluas hingga ketahap yang sangat besar sehingga susah untuk dihafal dalam ingatan.

Oleh kerana pengajian dan pembelajaran yang panjang terhadap kitab ini, untuk memelihara pelbagai pendapat dan nas-nas yang mempunyai susunan yang bermacam-macam serta kerana takut lupa dan keluputannya lantaran masa yang berlalu terutama ketika masa kesempitan dan kekacauan maka mereka yang bertugas sebagai penulis telah menulisnya sebagai satu cara pemeliharaan terhadap taurat.

Semua ini merupakan punca-punca asli bagi israiliyyat yang banyak terdapat dalam sesetengah kitab-kitab tafsir, buku sejarah, kisah-kisah dan peringatan-peringatan. Sekiranya sumber ini mempunyai kebenaran namun ia banyak mengandungi kebatilan sekiranya ia benar namun ia tetap mempunyai banyak mudharat.

Oleh itu ia membawa kepada israiliyyat. Sesetengah pengkaji meluaskan lagi ruang lingkup israiliyyat dengan menjadikannya merangkumi semua yang terkandung di dalam buku-buku pengetahuan orang yahudi dan Nasrani yang berkisar sekitar penghuraian kitab-kitab Injil, sirah perjalanan para Rasul dan sebagainya. Hanya ia dinamakan israiliyyat kerana kebanyakannya adalah datang dari ilmu pengetahuan Bani Israil atau daripada kitab-kitab mereka atau dari cerita dongengan dan batil yang mereka ada-adakan.
KISAH: "Diriku masih perlukan bimbingan"
1:19 AM | Author: IsLaM uNiTe

Berakhirlah sudah sesi perbincangan yang cukup lama dan matang. Pada harini, aku masih lagi berdiri dengan serba kekurangan terutama dalam bidang yang ku ceburi. Setiap hari aku memotivasikan diriku untuk berusaha tanpa memikirkan penat dan lelah, tetapi ia semua cuma angan-angan yang ku mainkan atas sebuah kertas 'notepad' di sebelah katil ku.

Perbincangan kali ini banyak menyentuh tentang cara bekerja dan sistem pengurusan. Aku suka sangat dengan perbicangan kali ini. Bila ia berkaitan pengurusan, aku sorang je yang berteriakkan ingin mengeluarkan pandangan atau pendapat. Maka, segala ramuan yang aku keluarkan dan semua audience terbeliak tengok cara aku bercakap dan melontarkan idea. Bayangkan, aku sudah lama memegang jawatan-jawatan besar di sekolah dan di kampus. Semua guru-guru ku mengenaliku, termasuk kawan-kawan sekelas dan juga teman wanita ku. Terasa bangga dan megah dengan anugerah tuhan yang dikurniakan kepadaku.

Setiap kali pulang kerumah, ibu bapa ku orang yang pertama mendengar khabar gembira yang aku sampaikan. Mereka berulang kali mengucapkan tahniah kepada ku kerana pencapaian ku dalam menguruskan persatuan yang aku duduki sekarang. "Tahniah Rasyid... kau nemang bijak" ujar ibuku dengan senyuman yang manis. lantas ayah menyambung "Teruskan usaha kau... jangan hampakan kedua ibu bapa mu" kata-kata tersebut membuatkan hatiku terdetik untuk meneruskan perjuangan ku dalam persatuan yang kududuki sekarang.

Sepulang aku ke kampus, dalam masa yang sama, 'event' yang kami perbincangkan semasa meeting yaang lepas dilaksanakan pada tarikh kepulangan ku ke kampus. Setelah mempersiapkan diri kemedan bakti, aku dapati, sahabatku sedang menunggu ku dipintu dengan mimik wajah yang kurang ceria. Aku bertanya "hai man.. kenapa dengan kau nih? kau sakit ke?" ujarku. Dibalasnya "tidak ada apa la Rasyid, cuma...." kata nya dengan mengeluh. "haaa.. apa dier?" balasku dengan rasa ingin tahu. "sebenarnya... segala perancangan kau terpaksa kami tolak bulat-bulat selepas meeting Majlis tertinggi...." jawabnya. Aku kehairanan."kenapa wahai sahabatku??". Rupa-rupanya, segala yang aku perkongsikan pada haritu gagal diaplikasikan dan semua perancangan itu retorik(angan-angan) semata-mata.

Man merupakan sahabat baik ku. Die menyedari hakikat bahawa perancangan aku ditolak, lantas sikapnya yang bijak untuk memberitahuku dahulu supaya aku tidak kecewa dengan keputusan yang diputuskan majlis tertinggi. Pada masa itu, aku mulalah bermuhasabah diri dan menyedari bahawa setiap perancangan kita buat mempunyai baik dan buruknya. Aku malu kerana aku terlalu ego mengatakan diriku yang terbaik. tetapi pada hakikatnya, diriku cuma seorang yang biasa dan sering melakukan kesilapan. Aku menyedari bahawa sebenarnya diriku masih lagi perlukan bimbingan.. wallahualam.

Firman Allah s.w.t.:

“Orang orang yang beriman dan tidak menodai keimanan [5] mereka dengan kedzoliman (kemusyrikan) [6], mereka itulah orang-orang yang mendapat ketentraman dan mereka itulah orang orang yang mendapat jalan hidayah”, (QS. Al An'am, 82).

Ubadah bin Shomit r.a. menuturkan: Rasulullah s.a.w. bersabda:

"Barang siapa yang bersyahadat [7] bahawa tidak ada sesembahan yang hak (benar) selain Allah saja, tiada sekutu bagiNya, dan Muhammad adalah hamba dan RasulNya, dan bahawa Isa adalah hamba dan RasulNya, dan kalimatNya yang disampaikan kepada Maryam, serta Ruh dari padaNya, dan syurga itu benar adanya, neraka juga benar adanya, maka Allah pasti memasukkanya kedalam syurga, betapapun amal yang telah diperbuatnya". (HR. Bukhori & Muslim)

Imam Bukhori dan Muslim meriwayatkan pula hadis dari Itban r.a. bahawa Rasulullah bersabda:

"Sesungguhnya Allah s.w.t. mengharamkan neraka bagi orang orang yang mengucapkan “la Ilaha Illallah” dengan ikhlas dan hanya mengharapkan (pahala melihat) wajah Allah".

Diriwayatkan dari Abu Said Al Khudri r.a. bahawa Rasulullah s.a.w. bersabda:

"Musa berkata: "Ya Rabb, ajarkanlah kepadaku sesuatu untuk mengingatMu dan berdoa kepadaMu", Allah berfirman: "ucapkan hai Musa La Ilaha Illallah", Musa berkata: "ya Rabb, semua hambaMu mengucapkan itu", Allah menjawab: "Hai Musa, seandainya ketujuh langit serta seluruh penghuninya - selain Aku - dan ketujuh bumi diletakkan dalam satu timbangan dan kalimat "La Ilaha Illallah" diletakkan dalam timbangan yang lain, niscaya kalimat "La Ilaha Illallah" lebih berat timbangannya." (HR. Ibnu Hibban, dan imam Hakim sekaligus menshohehkannya).

Imam Tirmidzi meriwayatkan hadis (yang menurut penilaianya hadis itu hasan) dari Anas bin Malik r.a. ia berkata aku mendengar Rasulullah s.a.w. bersabda:

"Allah s.w.t. berfirman: "Hai anak Adam, jika engkau datang kepadaKu dengan membawa dosa sejagat raya, dan engkau ketika mati dalam keadaan tidak menyekutukanKu dengan sesuatupun, pasti Aku akan datang kepadamu dengan membawa ampunan sejagat raya pula".
IDEA: "Manusia moden pantas bergerak..?"
9:37 AM | Author: IsLaM uNiTe


Dalam urusan seharian manusia kini, banyak perkara yang dapat dilaksanakan dengan pantas dan berkesan. Keunikan teknologi serta cabaran IT membenarkan manusia kini melangkah maju kehadapan dalam segenap aspek baik dalam urusan kehidupan seharian mahupun urusan-urusan kerja dan persekolahan. Lebih-lebih lagi, penggunaan terhadap sesuatu teknologi dapat dikuasai dengan lebih mendalam menjadikan satu medan ilmu tanpa sempadan.

Saya ingin membuka minda masyarakat sekarang tentang pentingnya sesuatu teknologi dalam urusan kita sekarang dan apa tindakan kita dalam mengaplikasikan teknologi tersebut supaya ia sejajar dengan syariat islam. Islam mengajar umatnya untuk sentiasa bersifat maju dan sejahtera. Teknologi kini menjadi satu kebanggaan umat islam dalam merealisasikan kehidupan yang lebih selesa dan mudah. Tambahan pula, teknologi yang didapati kini lebih mudah digunakan baik di peringkat golongan tua mahupun muda.

Umat islam perlu sedar bahawa teknologi membawa seseorang kehadapan dengan lebih jauh dan pantas. Kini, bila dipersoalkan tentang kejauhan sesebuah perjalanan, masalah itu mudah sahaja diselesaikan iaitu dengan menaiki kereta, kapal terbang dll. Tiada alasan lagi bagi seseorang umat islam meletakkan faktor jauh untuk ponteng hadir ke surau mengerjakan ibadah ataupun gagal mencari rezeki dikota. Dengan kenderaan sahaja, manusia mudah untuk berlindung dibawah cuaca yang berubah, bergerak beratus-ratus kilometer malah menjadikan kenderaan mereka itu sebgai rumah untuk mereka tinggal dan menetap.

Lebih-lebih lagi, teknologi seperti komputer riba, internet, dan segala teknologi media massa yang lain, membolehkan umat islam menyampaikan risalah islam dengan baik dan flexible (anjal) melalui segenap aspek teknologi. Dengan penggunaan internet sahaja, umat islam dapat berkongsi idea dengan sesiapa sahaja yang dikehendakinya. Malah, umat islam mampu mengarang dan mencurahkan idea tentang kebaikan islam kepada semua dengan tangkas dan berkesan. Oleh sebab itu, umat islam sekarang perlu berjiwa saing untuk membantu golongan mutakhir kini yang dahagakan ilmu dan pengalaman.

Ingin juga saya ketengahkan beberapa faktor penghalang bagi seseorang individu untuk tidak menyebarkan risalah islam ditengah peningkatan teknologi kini. Diantara faktor yang menyebabkan kurangnya umat islam mendahului teknologi yang mereka perlihatkan adalah:
  1. Disebabkan oleh masa yang mereka perolehi. Umat islam zaman sekarang gemar memberi alasan masa untuk mereka berhenti melakukan pekerjaan yang baik dimana masa mereka amatlah terhad untuk urusan dunia yang lain. Pada hakikatnya, dalam urusan menyebarkan atau menimba ilmu islam menggunakan teknologi tidak memerlukan masa yang panjang bahkan cukuplah 5 minit diperuntukan untuk mempelajari ilmu yang baru.
  2. Disebabkan oleh wang dan keupayaan. Umat islam menyangka bahawa untuk memiliki sesetengah teknologi perlukan duit yang banyak melebihi keupayaan mereka. Ini adalah suatu yang salah kerana Rm2 cukup bagi umat islam untuk melayari internet di cybercafe selama 1jam mencari sumber bahan ilmiah dll. Banyak kita lihat umat islam meletakkan kayu ukur wang untuk menolak dakwah yang memberikan mereka ganjaran pahala yang tinggi.
  3. Disebabkan oleh ketandusan ilmu. Umat islam tidak seharusnya mengkatamkan sebuah buku dahulu ataupun berpuluh buah buku untuk menulis sesebuah artikal. Umat islam boleh juga mengambil sedikit artikal dari sumber yang sahih di internet untuk disampaikan melalui sms/mms/dll. Malah, sebarang masalah ilmu boleh diselesaikan dengan bertanya kepada mereka yang lebih arif dalam sesuatu isu/topik.
  4. Disebabkan oleh tiada keikhlasan dihati. Umat islam perlu ikhlas dalam mengerjakan sesuatu amalan baik secara individu mahupun berkumpulan. Keikhlasan seseorang itulah yang menjadikan seseorang mukmin itu dicintai Allah. Allah tidak memandang kepada hasil sesuatu pekerjaan, tetapi Allah swt memandang kepada usaha/langkah untuk setiap sesuatu perubahan.
Oleh yang demikian, marilah kita semua memanafaatkan teknologi yang kita pelajari agar semua kehidupan umat islam dan manusia sejagat dapat kita bantu untuk lebih maju dan sejahtera dibawah naungan islam. Wallahualam.
SIRAH: Kepentingan Memahami Sirah Rasulullah SAW
6:53 AM | Author: IsLaM uNiTe

Muqaddimah / Makna Sirah / Sumber-sumber Kajian Sirah Nabawiyah / Karakteristik Sirah Nabawiyah / Fungsi Sirah Nabawiyah / Penutup

I.Muqaddimah

• Tidak ada satu pun biografi kehidupan seseorang di dunia ini selengkap biografi Rasulullah SAW.
• Kita boleh menyemaknya mulai dari masa pernikahan Abdullah dan Aminah -ayah bunda beliau- sampai dengan wafatnya.
• Kita boleh mengenal jelas waktu kelahirannya, masa kecil dan masa mudanya. Apalagi setelah beliau diangkat sebagai Nabi dan Rasul, dengan terperinci.
• Biografi beliau merupakan sejarah lengkap kehidupan seorang manusia yang dimuliakan dengan risalah Allah, yang tidak terlepas dari sisi-sisi kemanusiaannya.
• Maka sangatlah relevan bila Allah SWT memerintahkan agar individu Muhammad SAW diteladani dan dijadikan rujukan hidup umat manusia.
• Firman Allah : "Sesungguhnya telah ada pada (diri) Rasulullah itu suri teladan yang baik bagimu (yaitu) bagi orang yang mengharap (rahmat) Allah dan (kedatangan) hari kiamat dan dia banyak menyebut Allah." (QS. Al Ahzab : 21)
• Kehidupan beliau sangat kompleks, menyangkut segala aspek kehidupan, sehingga tidak ada satu sisi pun dari kehidupan manusia yang terlepas dari sisi kehidupan beliau.
• Beliau adalah seorang suami terbaik dari beberapa orang isteri, seorang ayah terbaik dari beberapa orang anak, seorang datuk terbaik dari beberapa orang cucu, seorang mertua terbaik dari beberapa orang menantu, seorang menantu terbaik dari beberapa orang mertua, seorang pemimpin yang adil, seorang panglima yang cerdas, seorang politikus yang ulung, seorang yang paling sukses dalam dakwahnya, dan kesemuanya itu dilandasi dengan keagungan akhlak beliau. Firman Allah : "Dan sesungguhnya kamu benar-benar berbudi pekerti yang agung." (QS. Al Qalam : 4)
• Biografi beliau juga merupakan petunjuk praktis dan aplikatif bagi umat manusia dalam menjalankan tugasnya sebagai khalifah dan pelaksana hukum Allah (Al Qur'an) di muka bumi ini.
• Aisyah ra. menyimpulkan : "Akhlak Rasulullah adalah Al Qur'an"
• Al Imam Asy-Syafi'i mengatakan, "Apa yang beliau perbuat adalah apa yag beliau fahami dari al Qur'an."
• Oleh karena itu, memahami biografi beliau merupakan bahagian yang tidak terpisah dari memahami Islam itu sendiri, karena ia adalah saksi nyata, saksi hidup dari buah Iman dan keyakinan yang mantap terhadap Dienul Islam, yang terjelma pada sosok pemimpin teladan yang agung, juga tercermin dalam kehidupan generasi pertama yang tumbuh hidup ditangan didikan beliau sendiri.
• Biografi Rasulullah SAW ini kita kenal sekarang dengan istilah Sirah Nabawiyah.

II.Makna Sirah

• Ibnu Mandzur dalam ‘Lisanul Arab' mengatakan bahwa As Sirah menurut bahasa berarti kebiasaan, jalan / cara, tingkah laku.
• Sedangkan menurut istilah umum, berarti rincian hidup seseorang atau sejarah hidup seseorang.
• Namun sudah menjadi kesepakatan umat manakala menyebut as-Sirah, yang dimaksud adalah as-Sirah an-Nabawiyah artinya sejarah hidup Rasulullah SAW dan kini sudah menjadi satu nama / istilah dari disiplin ilmu tersendiri.
• Para ulama ahli sejarah dahulu memakai istilah ‘Ilmu peperangan dan Sejarah' .
• Pada dasarnya pembahasan Sirah Nabawiyah mencakup 3 bahasan pokok :
1. Sejarah kehidupan Rasulullah SAW sejak tanda-tanda kenabian (sejak lahir) sampai wafatnya.
2. Sejarah kehidupan para sahabat yang beriman dan berjihad bersama beliau.
3. Sejarah penyebaran Dienul Islam yang dimulai turunnya Al 'Alaq di gua Hira sampai berduyun-duyun umat manusia di jazirah Arab memasuki Islam.



III.Sumber-sumber Kajian Sirah Nabawiyah

1. Al Qur'an: Al Qur'an merupakan sumber pokok kajian Sirah nabawiyah, karena Al Qur'an merupakan data paling tepat untuk catatan semua peristiwa-peristiwa penting yang pernah terjadi di alam ini.
• Yang menuturkannya adalah satu-satunya saksi sejarah yang masih hidup dan tidak akan pernah mati, bahkan Allah sendirilah pemprogram semua peristiwa sejarah itu.
• Tetapi Al Qur'an sendiri tidak secara rinci memuat peristiwa-peristiwa sejarah, hanya secara global saja.
• Oleh karena itu kita tidak hanya cukup bersandar pada Al Qu r'an saja dalam kajian Sirah Nabawiyah ini, tetapi perlu didukung oleh sumber-sumber lainnya.

2. As Sunnah An Nabawiyah Ash Shahihah: Yakni Sunnah yang telah dihimpun oleh para ulama hadits dengan cara periwayatan yang sangat cermat, seperti 6 kitab standard dalam ilmu hadits : Shahih Bukhari, Shahih Muslim, Sunan Abu Dawud, Sunan An-Nasa'i, Sunan Ibnu Majah, dan Sunan At-Tirmidzy. Juga Muwaththa' Imam Malik dan Musnad Imam Ahmad boleh dijadikan sumber kajian Sirah.

3. Kitab-kitab Sirah, Dalail dan Syama'il. Seperti Sirah Ibnu Hisyam karya Abu Muhammad Abdul Malik Ibn Ayyub Al Humairy (213 atau 218 H), Thabaqat Al Kubra (Thabaqat Ibnu Sa'ad) karya Muhammad Ibnu Sa'ad Ibnu Munei' Az-Zuhry (168 - 230H), Tarikh Ath-Thabary karya Abu Ja'far Muhammad Ibnu Jarir Ath-Thabary (223 - 310 H), Dala'ilunnubuwwah karya Al Imam Al Baihaqy, Asy-Syamail karya Al Imam At-Turmudzy, Al-Khashaish Al Kubra karya Imam As-Suyuthy, dll.



IV.Ciri-ciri Sirah Nabawiyah
• Ciri-ciri Sirah Nabawiyah sangat terkait dengan karakteristik Al Qur'an dan As-Sunnah, karena ketiganya merupakan mata rantai yang tidak terpisahkan.
• Namun di sisi lain ada perbezaan-perbezaan yang disebabkan karena unsur kemanusiaan peribadi Rasulullah SAW. Asy-Syumul (Universal), yakni mencakup seluruh aspek kehidupan manusia. Karena beliau diutus untuk dicontoh dan dijadikan tauladan oleh umat manusia.
• Al-Mahfudh (Terpelihara), yakni Allah SWT memelihara Sirah Nabawiyah seperti Sunnah Nabawiyyah, karena pemeliharaan keduanya merupakan indikasi pemeliharaan terhadap Al Qur'an sendiri. Al-'Amaliyyah (Aplikatif), yakni Sirah Nabawiyah sangat mungkin untuk diaplikasikan dalam setiap masa, setiap tempat dan keadaan serta setiap permasalahan.
V.Fungsi Sirah Nabawiyah Mengkaji Sirah Nabawiyah
• Fungsi Sirah Nabawiyah Mengkaji Sirah Nabawiyah dan memahaminya bukanlah seperti merenungkan peristiwa-peristiwa sejarah, bukan pula menguraikan keindahan tutur kata dari pencatatan suatu peristiwa, sebagaimana pencatatan sejarah hidup seorang raja atau pemimpin biasa.
• Akan tetapi bertujuan supaya seorang muslim mempunyai gambaran nyata tentang hakikat Islam yang sebenarnya, yang tercermin dalam sosok kehidupan Rasulullah SAW.
• Jadi tiada lain kecuali suatu usaha aplikatif untuk merealisasikan hakikat Islam yang sempurna.
Fikrah: Umat Islam Kini - Satu Pengamatan
4:06 AM | Author: IsLaM uNiTe

Ummat Islam mengikut taarif Allah S.W T adalah sebaik-baik ummat yang dilahirkan di antara ummat manusia kerana mereka sentiasa berj i had menegakkan Al-Maaruf dan di waktu yang sama juga mereka mencegah yang mungkar.

Mereka adalah contoh yang terbaik dan pilihan kerana mereka yakin akan wujudnya Allah S.W.T dan percaya sepenuhnya kepada janji-janji Allah, mereka beriman kepada Allah S.W.T dan iman itu ditunjukkan dengan taat dan takwa kepada Allah S.W.T pada setiap saat dalam kehidupan mereka, mahupun apabila mereka sesama mereka ataupun mereka keseorangan diri.

Mereka sedar bahawa belumlah betul-betul dinamai Iman jika belum mendorong orangnya untuk bekerja keras, menerus dengan kerja-kerja Islam (Amal Islami) dan menyampaikan ajaran-ajaran Islam kepada orang lain belum lagi merasai kemanisan dan menikmati cara hidup Islam.

Sesungguhnya tepatlah sabda Rasulullah S.A.W yang bermaksud:
“Iman itu bukanlah angan-angan dan bukan pula perhiasan tetapi Iman itu adalah sesuatu yang menetap di dalam hati dan dibenarkan dengan amalan.”
Itulah ummat yang terdahulu yang mendapat didikan Iman dari Madrasah Rasulullah S.A.W yang mana sumber didikan mereka hanya sanya Al-Quran, menilai Rabbani yang sentiasa mendidik dan membetuli mereka dan setiap aktiviti mereka di dalam kehidupan samada dalam bentuk fikiran, tindakan dan amalan.

Di sana masih ada perbezaan yang jauh antara ummat Islam kini dan jenerasi Al-Quran yang pertama dahulu yang mana di dalam jiwa mereka terdapat Iman yang bergelora, menyala, cermat dan waspada.
Sebaliknya Ummat Islam kini mereka mempunyai Iman yang bisu, mandul, tidur nyenyak dalam jiwa dan mereka tidak mematuhi hukum dan tuntutan Iman itu sendiri.

KEADAAN DAN MASALAH YANG SAMA


Sesungguhnya segala keadaan dan corak hidup yang ada di seluruh dunia Islam pada hari ini adalah sama saja. Keadaan Ummat Islam yang sebenarnya telah menyerah kalah kepada pemikiran-pemikiran dan cara hidup yang menggunakan akal fikiran sebagai inti wahyu Illahi. Tiada penafian dalam hal ini kerana masyarakat Islam telah begitu lama dijajah (tanah air dan fikiran) telah jauh dari hakikat hidup dari kacamata Islam. Perhambaan diri mereka tidak hanya sanya pada Allah S.W.T semata-mata sedangkan mereka mengucap dua kalimah Syahadah, mengerjakan sembahyang, berpuasa, mengeluarkan Zakat dan menunaikan Haji di Baitullah.

Apabila kita meninjau ke seluruh pelusuk alam ini, nescaya kita dapat melihat keadaan sebenar Ummat Islam pada hari ini. Ratusan ummat-ummat Islam tidak lagi digeruni oleh musuh-musuh mereka, malah ummat Islam dipermain-mainkan sesuka hati oleh angkatan Jahiliah yang diketuai oleh Syaitan, ummat Islam seolah-olah dibius, jiwa mereka rendah, peribadi mereka juga rendah serta natijah mereka juga dipandang rendah. Kemanakah hilangnya tradisi kegemilangan, kekuatan Islam yang pada satu ketika dulu tradisi telah dapat menarik penganut-penganut cara hidup yang bukan Islam kepada cara hidup Islam.

Wujudnya situasi yang sebegini rupa adalah kerana ummat Islam sendiri telah jahil akan tujuan sebenarnya Islam itu diturunkan kepada seluruh ummat manusia. Ummat Islam kini tidak tahu menghargai Pimpinan Illahi dan merasa rendah dikira apabila menyebut Islam. Ummat Islam pada hari ini tidak boleh lagi dipanggil sebagai ummat Islam, Islam itu tetap ada tetapi ummatnya adalah umpama jasad tanpa nyawa, sebenarnya mereka juga sendiri daripada angkatan jahiliah kerana:

1) Tidak beriman sebenarnya dengan Allah S.W.T

Nampak jahiliah itu dalam bermacam-macam keadaan, tindakan dan aktiviti. Mereka tidak menyerah semua urusan hidup mereka kepada Allah S.W.T. Iman yang sebenarnya ialah dengan menjadikan hanya Allah sahaja sebagai Illah. Perintah dan undang-undang Allah sahaja yang diterima dan dipatuh. Jika tidak, maka uluhiyyatillah kita masih tidak sempurna.

2) Mengikut Hawa Nafsu

Jahiliah dengan hawa nafsu adalah seiringan.
Firman Allah S.W.T dalam Surah Al-Jaatsiyah (45) ayat 18 yang bermaksud:
“Kemudian kami jadikan kamu berada di atas Syariat (peraturan) dari urusan (Deen) itu, maka ikutilah syariat itu dan janganlah kamu mengikuti hawa nafsu orang-orang yang tidak mengetahui”
Sekiranya hawa nafsu menghukum walaupun pengikut syariat Allah S.W.T maka masih dikira jahiliah. Hakikat hawa nafsu menghukum ialah ianya berbeza mengikut keadaan dan masa.

3) Mengikut Thaghut

Firman Allah dalam surah Al- Baqarah ayat 257 yang bermaksud:
“Allah pelindung bagi orang-orang yang beriman,Dia mengeluarkan mereka dari kegelapan (kekafiran) kepada cahaya (Iman) .Dan orang-orang kafir pelindung-pelindung mereka ialah thaghut,yang mengeluarkan mereka daripada cahaya kepada kegelapan.Mereka itu adalah penghuni neraka,mereka kekal di dalamnya”

Dalam surah Annisa' (4) ayat 76 Allah S.W.T berfirman yang bermaksud:
“Orang -orang yang beriman berperang di jalan Allah dan Orang yang kafir berperang di jalan thaghut, sebab itu perangilah kuncu-kuncu syaitan itu kerana sesungguhnya tipu daya syaitan itu adalah lemah.”

Orang-orang yang beriman kepada Allah berjuang dan berperang kerana Allah S.W.T, tetapi orang-orang Jahiliah berjuang bermati-matian untuk mengikut perintah thaghut.

SIFAT-SIFAT MEREKA YANG HIDUP UNTUK ISLAM

Berbeza dengan sifat-sifat yang tersebut di atas,sifat-sifat mereka yang hidup untuk Islam sepatutnya:

a) Benar-benar terikat dan menurut ajaran Islam, Iman dan amal mereka yang selaras, tidak menyuruh orang berbuat baik tanpa dirinya sendiri berbuat baik dan tidak memperkatakan sesuatu yang tidak dilakukannya.

b) Mengutamakan kepentingan Islam walau di mana sahaja mereka berada. Musuh-musuh Islam tidak dapat meresap masuk dan mengganggu-gugat dengan apa cara sekalipun.

c) Merasa mulia dengan kebenaran Islam dan yakin kepada Allah. Tidak merasa lemah dan dukacita dengan mehnah dan fitnah yang berada di hadapan mereka.

d) sentiasa bekerja untuk Islam bersama-sama dengan Aktivis-aktivis (mujahid-mujahid) Islam yang lain dalam berdakwah kepada Allah, menyuruh dengan kebaikan dan mencegah kemungkaran. Mereka sentiasa bersama Jamaah Ummah dan patuh kepada kehendak dan pimpinan Jamaah tersebut.
Politik: "Liwat Paksaan...?"
3:49 AM | Author: IsLaM uNiTe


Setiap kali menatap wajah dan mendengar ucapan Dato’ Seri Anuar Ibrahim maka saya kan teringat ucapan keramat beliau ; “Kalau takut dengan ujian , jangan bicara soal perjuangan”. Sememangnya ujian, mehnah, tribulasi, risiko yang tinggi adalah ‘sunnah’ orang berjuang. Soal siapa betul siapa salah dalam tuduhan liwat terbaru DSAI biarlah siasatan yang menentukan, namun ujian dan cubaan tetap asam garam perjuangan. Rasulullah SAW, ketika datang seorang pemuda membaiah Baginda, maka dipesankan kepada pemuda itu agar bersedia untuk menjadikan miskin dan kesusahan sebagai pakaian hidup orang yang beriman. Rasulullah SAW juga menyebut di dalam Hadith Baginda SAW ;

“Seorang mukmin itu akan berada di antara 5 ujian, mukmin yang hasad kepadanya, kafir yang akan membunuhnya, munafiq yang akan marah padanya, hawa nafsu yang akan sentiasa memerangkapnya dan syaitan yang akan menyesatkannya”

NUR AL QURAN

Sejak 1500 tahun yang lalu Al Quran telah menyebut soal ujian dan cubaan terutamanya bagi orang berjuang. Jalan perjuangan tidak pernah sunyi dari ujian. Firman Allah SWT ;

“Kalau yang kamu serukan kepada mereka itu keuntungan yang mudah diperoleh dan perjalanan yang tidak seberapa jauh, Pastilah mereka mengikutimu, tetapi tempat yang dituju itu amat jauh terasa oleh mereka. mereka akan bersumpah dengan (nama) Allah: "Jikalau kami sanggup tentulah kami berangkat bersama-samamu." mereka membinasakan diri mereka sendiri dan Allah mengetahui bahwa Sesungguhnya mereka benar-benar orang-orang yang berdusta.” At Taubah : 42

Perjuangan ini sahabat sekalian, perjalanannya jauh, penuh kepayahan dan tiada jalan pintas dan singkat. Kerana onak duri perjuangan akan dinilai hebat di sisi Allah SWT dan menjadi kaffarah kepada dosa serta mengangkat darjat.



“Dan Sesungguhnya kami benar-benar akan menguji kamu agar kami mengetahui orang-orang yang berjihad dan bersabar di antara kamu, dan agar kami menyatakan (baik buruknya) hal ihwalmu.” Muhammad : 31

Perjuangan ini akan menjadi medan kayu ukur sejauh mana keikhlasan kita dalam perjuangan dan sejauhmana kesabaran dan jihad kita dalam perjuangan ini.

Saya sendiri meremang bulu roma bila bercakap soal perjuangan. Kerana ujian Allah tidak mengenal siapa. Abid yang 60 tahun sujud rukuk pada Allah pun akhirnya tersungkur dengan ujian, apatah lagi kita yang kerdil.

BILA HUJJAH TIDAK DAPAT DIKALAHKAN DENGAN HUJJAH

Firman Allah SWT ;

“Mereka menjawab: "Sesungguhnya kami bernasib malang Karena kamu, Sesungguhnya jika kamu tidak berhenti (menyeru kami), niscaya kami akan merajam kamu dan kamu pasti akan mendapat siksa yang pedih dari kami". Yaasin : 18

Al Quran telah menjelaskan dalam cerita Rasul yang telah diutuskan ke sebuah tempat bahawa apabila hujjah, dakwah dan seruan mereka tidak dapat dipatahkan oleh sasaran dakwah mereka maka akhirnya pasti kekerasan akan digunakan dalam segala bentuk dan versinya.

Kalaulah benar apa yang akan didedahkan oleh DSAI itu adalah tidak benar dan fitnah, mengapa takut?. Mengapa cuba menggunakan cara kotor dan tidak bermoral. Berdepanlah dengan hakikat kebenaran walaupun pahit. Inilah taktik kotor penguasa zalim sepanjang zaman dan di dalam setiap sejarah perjuangan yang dilakarkan.

Jangan takut dan risau, mereka yang ikhlas dan benar akan mendapat pertolongan Allah jua akhirnya dan jangan sekali-kali lupa, begitulah jua jika sebaliknya.

Saya sedang berfikir, bagaimana lelaki berusia 60 tahun menonggeng anak muda seusia 23 tahun untuk diliwat dalam keadaan PAKSA?
Motivasi Diri: “Ku Bukan Insan Yang Lemah”
3:45 AM | Author: IsLaM uNiTe


Saban hari, diriku kini dihimpit dengan kerja-kerja yang bertimbun-timbun dari semasa ke semasa. Tanpa ku sedari, hal ini menyebabkan diriku begitu tertekan dengan suasana yang kelam kabut dan tidak tersusun. Apakah diriku ini sebagai alat menaip yang ditugaskan untuk menyiapkan kerja-kerja yang diberi oleh para pensyarah? Atau diriku ini merupakan computer yang mempunyai ‘harddrive’ untuk menyimpan segala informasi yang ku miliki sewaktu kuliah? Ku merenung jauh perjalanan hidupku dengan tenang selepas menunaikan solat farduku. Aku meneliti setiap inci ruang yang ku habiskan melaksanakan tuntutan fardu kifayah yang sudah ku laksanakan dan bakal ku laksanakan.

Ibuku pernah menasihatiku, malah ayahku sering mendorongku untuk melaksanakan yang terbaik dalam hidupku. Tetapi, aku gagal menghayati tuntutan mereka dengan menzalimi diriku dengan tidak mengatur strategi yang sewajibnya dalam melaksanakan kerja-kerja yang telah diberi. Aku bukan insan yang lemah. Aku sering berdoa pada Allah Rabbul Jalil, untuk memperkuatkan diriku ini. Walaubagaimanapun, aku sedari, ilmu akademik begitu tidak mencukupi untuk aku menjadi insan yang hebat. Aku perlukan perancangan dan perencanaan semasa, malah paling penting aku memerlukan ilmu untuk mengenal Penciptaku malah belajar merencanakan hidupku dengan baik mengikut ad-deen islam. Dalam firman Allah:

“Maha suci Allah yang telah menurunkan Al-Furqan kepada hamba-Nya agar ia menjadi peringatan kepada seluruh alam” (Al-Furqan: 1)

Aku mendapati, setiap permasalahan yang kuhadapi sekarang ini mengakibatkan diriku mudah lari dan tersasar jauh dari focus dan matlamat sebenar diriku sebagai hamba dan khalifah Allah dimuka bumi ini. Harapan yang ku luahkan pada sekeping kertas dan kutampalkan pada dinding meja ‘study’ ku kian kabur dan musnah. diriku sebenarnya bercita-cita untuk menjadi anak yang soleh, mampu mendapat gred yang tinggi dalam peperiksaan, menjadi insan yang muttaqin dan ubudiyyah pada Allah dan diriku berhasrat juga agar ku menjadi insan yang hebat dalam jemaah. Tapi kadang kala, walaupun ia diuraikan pada sekeping kertas, masih lagi diriku luput untuk melaksanakan setiap tanggungjawab yang telah diamanahkan kepadaku. Walaubagaimanapun, Aku masih lagi mengingati pesanan Allah swt dalam surah Ali ‘Imran: 110 yang bermaksud:

‘Kamu adalah umat yang terbaik yang dilahirkan untuk umat manusia, kamu menyuruh kepada yang ma’ruf dan mencegah daripada yang mungkar, dan kamu beriman kepada Allah’

Didalam ayat ini, Allah swt memberikan sesuatu ‘guide line’ pada diriku sebagai pendokong agama Islam yang mempunyai tanggungjawab dan juga matlamat. Tidak sia-sa diriku sebenarnya kerana aku mempunyai kekuatan yang telah diberikan Allah seperti ayat diatas dan seperti didalam firmanNya yang lain di dalam Al-Quran.

“Orang-orang yang jika Kami teguhkan kedudukan mereka di muka bumi mereka mendirikan solat, menunaikan zakat, menyuruh berbuat yang ma’ruf dan mencegah perbuatan munkar dan kepada Allah kembali segala urusan” (Al-Hajj:41)



Diriku kini betul-betul yakin bahawa aku tidak perlu lagi berpegang pada peraturan manusia, malah paling penting adalah diriku dengan penciptaku. Teringatku pada pesan junjungan Rasulullah saw:

“Dan barangsiapa diantara kamu yang hidup nanti akan melihat perselisihan yang banyak, maka peganglah kamu dengan sunnahku dan sunnah khulafa’ ar-rasyidin. Gigitlah ia dengan gerahammu kuat-kuat dan takutlah kepada hal-hal yang diada-adakan” (Abu Daud, Tirmidhi, Ibn Majah)

Aku yakin dan percaya, bahawa dalam setiap masalah yang ku hadapi, pasti akan ku cuba lalui dengan kitab dan panduan yang telah ditetapkan Allah swt. Aku tidak perlu takut, malah aku Cuma perlu ikut landasan syariat yang sebenarnya, mengatur tugasan dengan sebaiknya, menjadi orang yang hebat ditarbiah dan mentarbiah. Semoga Allah memperkuatkan diriku dengan keimanan dan ketaqwaan yang kuat dan teguh. Wallahualam.
Introduction..
2:03 AM | Author: IsLaM uNiTe


Assalamualaikum w.b.t

Salam ukhwah wa mahabbah kepada semua pembaca blog saya. Dalam blog saya, ingin saya berkongsi maklumat, cerita-cerita, perkaitan-perkaitan yang sesuai untuk kita perdengarkan dan perlihatkan. Isu yang saya ingin bangkitkan adalah bertemakan kehidupan seorang manusia di muka bumi ini. Menjelaskan segala perkaitan hidup seperti makanan, asas keperluan hidup dan lain-lain untuk kita sama-sama menimba ilmu dan berkongsi pendapat sesama kita.

Terlebih dahulu, sebagai muqaddimah, ingin saya menceritakan tentang generasi pemuda dan perubahan. Dalam buku "Generasi Pemuda dan Perubahan" karangan Ustaz Fathi Yakan, menyebut bahawa perubahan merupakan cogan kata yang kerap dikemukakan pada masa mutakhir ini oleh pihak-pihak yang menggelarkan diri mereka sebagai Aliran Revolusi. Marxisme adalah merupakan aliran yang paling menonjol sekali mempercayai bahawa perubahan itu mesti berlaku secara kekerasan. Marx secara terang-terangan telah mengemukakan pandangannya terhadap cara (uslub) yang seharusnya diambil oleh gerakan komunis dalam melakukan perubahan sosial dan mengubah kapitalisme.
Pemuda dalam hubungan ini adalah medan yang subur untuk digunakan oleh semua aliran yang mempercayai stratergi perubahan ini. Revolusi dan Coup-de-tat yang telah berlaku dan akan berlaku diseluruh dunia akan meletakkan asasnya kepada pemuda-pemuda dalam usaha mencapai tujuan mereka itu.

Menurut islam, setiap manusia ada peranannya. Setiap peranan harus diberikan haknya, tanpa ada rasa sensatif tanpa ada pertentangan. mengikut asas-asas dan kaedah-kaedah berikut:
  1. Dirahmati Allah seorang yg mengenal batas dirinya dan dia melakukan apa yang sepatut dilakukannya.
  2. Bukan dari kalangan kita mereka yang tidak menghormati orang tua dan tidak mengasihani anak-anak kecil.
  3. Kebenaran itu diterima walaupun datangnya dari seorang anak kecil atau orang tua walaupun ianya kerabat jauh yang tidak disukai, sementara kebatilan itu ditolak walaupun datang dari anak kecil atau orag tua yang dekat lagi dikasihi.
Apabila skop tugas-tugas perubahan difokuskan kepada pemuda-pemuda, maka ia adalah sesuai dan selaras degan kemampuan dan tugas mereka. Manusia dalam setiap peringkat usianya dalam kehidupan mempunyai kebolehan-kebolehan dan kemampuan-kemampuan yang sesuai dengan tugas-tugas yang tertentu. kadang-kadang mungkin tidak sesuai dengan semua tugas. Tugas pada masa usia kanak-kanak lain daripada tugas waktu usia muda pemuda, dan seterusnya lain pula dengan tugas dalam waktu usia dewasa dan hari-hari tua.
Allah swt berfirman:

Dikembalikan kepada umur yang paling lemah (pikun), supaya dia tidak mengetahui lagi sesuatupun yang pernah diketahuinya. Sesungguhnya Allah Maha mengetahui lagi Maha Kuasa. (16:70)

Pemuda ialah suatu tenaga yang digunakan oleh islam untuk membangunkan dan memakmurkan alam tetapi orang lain mempergunakan mereka untuk meruntuhkan umat manusia. Sebenarnya, matlamat utama persiapan pemuda-pemuda Islam hari ini ialah untuk melaksanakan matlamat tercapainya 'Qawamah' (penguasaan) islam terhadap masyarakat dan dunia. ini memerlukan tugas para pemuda Islam bagi memindahkan pimpinan umat dari tangan jahiliah ke tangan Islam.

Perubahan Islam yang dicita-citakan itu bukanlah satu falsafah yang berbelit-belit. Ia merupakan falsafah perubahan sepertimana dalam kata-kata Rubi'e bin 'Amir kepada Rustam, ketua angkatan bersenjata Parsi, apabila ditanya sebab kemaraan orang-orang islam:

"Allah mendatangkan kami bagi mengeluarkan hamba-hamba (manusia-manusia)
dari menjadi hamba kepada hamba (manusia) supaya menjadi hamba kepada Allah
yang Maha Esa lagi Maha Perkasa. Dari kesempitan dunia kepada dunia yang lebih
luas. Dari kezaliman beragama kepada keadilan Islam. Maka kami diutus dengan
agama Allah kepada mahluk Nya untuk menyeru mereka kepada Allah. Maka
barangsiapa yang menerima, kami menerima mereka dan tinggalkan mereka di
tanahair mereka dan sesiapa yang enggan kami perangi sehinggalah kamu menyahut
seruan Allah yang dijanjikan."

Perubahan Islam mempunyai ciri-ciri aqidah dan akhlak yang berbeza dari aliran-aliran perubahan lain di dunia. 'manhaj' haraki dan 'uslub' perubahan. Antara ciri-cirinya:
  1. Perubahan Islam secara menyeluruh.
  2. Perubahan Berperikemanusiaan.
Bentuk manhaj bagi persediaan pemuda islam adalah:
  1. Persediaan dari segi pemikiran yang cukup matang dengan ilmu yang mendalam.
  2. Persediaan dari segi kejiwaan menggunakan naluri dan kecenderungan mengikut hukum syara'.
  3. Persediaan dari segi haraki (pergerakan).
Akhir kata, peranan pemuda islam hari ini ialah suatu peranan dan tanggungjawab yang berta jalannya penuh dengan mehnah dan tribulasi. Tanggungjawab mendirikan islam dalam realiti kehidupan manusia hari ini memerluka kepada generasi Al-Quran yang baru mengikut generasi Al-Quran pertama. Pada hari itu barulah orang-orang mukmin akan bergembira dengan pertolongan Allah.

TaZkIrAH :

Allah Ta'ala berfirman:

"Belumkah datang waktunya bagi orang-orang yang beriman, supaya hati mereka itu khusyu' untuk mengingat-ingat kepada Allah dan kebenaran yang turun kepada mereka itu - yakni al-Quran. Janganlah mereka itu berkeadaan yang serupa dengan orang-orang yang telah diberi kitab-kitab pada masa dahulu - sebelum mereka, tetapi mereka telah melalui masa yang panjang, kemudian menjadi keraslah hati mereka tersebut - yakni enggan menerima kebenaran." (al-Hadid: 16)