Adakah Anda Mengenali Dirimu Sendiri??
10:51 AM | Author: IsLaM uNiTe

Seseorang individu ingin mengenali dirinya sendiri bukan merupakan sesuatu perkara yang senang. Adakah seseorang itu mengetahui berapa jauh pandangan matanya sendiri? adakah seseorang itu mengetahui berapa banyak bulu yang terdapat pada dirinya sendiri? Ini semua menimbulkan persoalan yang nyata bagi mereka yang baru cuba hendak mengenali diri mereka sendiri. Seseorang individu yang mempunyai pencapaian akademik yang cemerlang dengan status kekayaan yang dimilikinya mampu menarik perhatian mana-mana orang yang mendekati dirinya sendiri. Tetapi, dengan serba kebolehan dan kekayaan yang ia ada, adakah ia sendiri mengenali siapakah diri nya sendiri tanpa bertanyakan pendapat kepada sesiapa yang menghampiri dirinya itu? Seseungguhnya manusia hanya mengenali 1% daripada dirinya sendiri. Malah, ia cuma mengenali dirinya sendiri melalui apa yang dirasa, semasa berfikir, bercakap, berbual, melaksanakan aktiviti-aktiviti yang disukai dan lain-lain.

Adakah seseorang individu itu mengenali 100% dirinya melalui apa yang dialaminya itu? Tidak sesekali seseorang hamba Allah mengenali diri sendiri melebihi apa yang diketahui Allah terhadapnya. Begitu cantik dan indah ciptaan Allah sehinggakan Ia dapat menciptakan yang tersurat dan yang tersirat dalam setiap individu manusia itu. Pernah kah kita terfikir jika roh kita yang dijadikan Allah tidak sampai ke jasad semasa proses tidur? Jika kita terfikir sejenak bahawa jika sesuatu nikmat Allah yang tersirat dan tersurat itu ditarik balik oleh Allah sendiri, maka hilanglah satu bentuk kenikmatan pancaindera yang kita tidak tahu kesan kehilangan nikmat itu terhadap hidup kita.

Seseorang wakil MPP yang ingin melobi jawatan tertinggi dalam majlis tertinggi MPP mengalami kesukaran mendapat pengaruh dan pencalonan yang tertinggi dalam majlis tersebut. Walhal, pada pengetahuannya sendiri, ia langsung tidak pernah merasa kepimpinan yang bakal dihadapinya itu. Lebih-lebih lagi, ia langsung tidak mengenali siapa kawan dan siapa lawan dalam organisasi tersebut. Perumpamaan ini jelas kepada kita bahawa manusia yang dijadikan Allah ini serba kekurangan. Manusia tidak sesekali mengenal dirinya sendiri melalui satu proses masa yang sangat singkat, malah bagi ia mengenali dirinya sendiri mengambil masa puluhan atau ratusan tahun ditambah juga dengan tempoh masa hayatnya yang begitu singkat. Oleh yang demikian, Jangan la kamu menyangka api yang bahang dengan kepanasan dan nyalaan yang liar terangnya, tidak rasa panasnya dan tidak pula rasa perit bila menyentuhnya.

Hidup la dengan keadaan yang sederhana. Jangan la sesekali kita melebihi batasan yang telah ditetapkan oleh Allah swt. Seseungguhnya Allah lebih mengenal dirimu siapa dari kamu mengenali dirimu sendiri. Segala bentuk ilmu dan pengalaman mengajar kamu apa erti kehidupan malah dirimu yang serba lemah itu tidak memungkinkan kamu menjadi bakal engineer ataupun doktor ataupun pensyarah dan sebagainya jika kamu mampu mengorak langkah menggerakkan cita-cita yang kamu impikan. Walaubagaimanapun, letaklah dirimu ditempat yang paling hina, dan beramal dengan secukupnya kepada Allah swt. Seseorang yang dicampakkan kedalam gua yang gelap dan gelita, tidak mungkin dapat keluar jika tiada usaha dan ilmu untuk mengeluarkan dirinya itu, tetapi jika seseorang yang sebegitu susah terperangkap dalam gua dengan penuh keyakinan keimanan pada Allah dan berjiwa besar untuk melaksanakan yang terbaik untuk dirinya sendir, maka mudahlah ia mengeluarkan dirinya sendiri dari terperangkap selama-lamanya didalam gua tersebut.

Letakkan la prinsip dan tatacara hidup yang sebaiknya. Semoga kamu memperoleh keredhaan disisi rahmat Allah yang tidak kunjung malapnya. wallahualam.
|
This entry was posted on 10:51 AM and is filed under . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed. You can leave a response, or trackback from your own site.

2 comments:

On October 29, 2008 at 7:52 AM , farashah said...

Assalamualaikum w.b.t

Bukan mudah mengenali diri sendiri.

Kadang kita rasa kita kenal diri kita

Tapi sebenarnya tidak..Kenapa?

Kalau begitu siapa yang lebih kenal kita?

Pastilah Dia Yang Esa

Nak kenal diri sendiri.. tanyalah kepada orang yang selalu berdamping dengan kita..

Kelemahan dan kelebihan kita dia tau punya..

Pilihlah sahabat@teman terbaik agar kita sentiasa dalam redhaNya..

wallahualam

 
On November 4, 2008 at 1:13 AM , IsLaM uNiTe said...

Salam.. betul tu.. dalam individu kita.. kita disarankan untuk beramah mesra dengan orang lain juga kerana ia sebagai medium untuk kita mengenali diri kita..

 

TaZkIrAH :

Allah Ta'ala berfirman:

"Belumkah datang waktunya bagi orang-orang yang beriman, supaya hati mereka itu khusyu' untuk mengingat-ingat kepada Allah dan kebenaran yang turun kepada mereka itu - yakni al-Quran. Janganlah mereka itu berkeadaan yang serupa dengan orang-orang yang telah diberi kitab-kitab pada masa dahulu - sebelum mereka, tetapi mereka telah melalui masa yang panjang, kemudian menjadi keraslah hati mereka tersebut - yakni enggan menerima kebenaran." (al-Hadid: 16)