Khamis, 16 okt - Pada hari ini kita dapat lihat proses pengundian yang dilakukan oleh mahasiswa dan mahasiswi Utem menampakkan kesungguhan mereka dalam memilih bakal pimpinan mereka untuk pemerintahan kabinet baru selama setahun di University Teknikal Malaysia Melaka. Proses pilihanraya kali ini di pengerusikan oleh yang berusaha Prof Zulkifli, dekan HEPA menunjukkan perubahan sistem pilihanraya kampus yang dahulunya dilaksanakan dengan menggunakan sistem komputer yang corrupt dan kali ini menunjukkan kepada ketelusan sistem itu sendiri.

Proses pilihanraya yang tidak sampai seminggu mencerminkan imej hak kebebasan bersuara masih lagi diamalkan oleh mahasiswa/siswi utem. keghairahan yang ditonjolkan oleh para mahasiswa dalam proses pengundian masih lagi dibataskan dengan undang-undang university tanpa berlaku sedikitpun rusuhan atau campur tangan pihak luar. Utem juga masih baru dalam proses pilihanraya nya kerana baru ke-6 diadakan proses mengundi ini.


Keputusan pilihanraya kampus bagi kerusi fakulti yang bertanding untuk memegang tampuk exco-exco dalam MPP. Bagi fakulti pembuatan, 3 pencalonan menang tanpa bertanding iaitu Mohd Ridhwan bin Salamon, NurDiyana Binti Suparman, Alagandrian a/l Agapan. Turut dimaklumkan bahawa bilangan pelajar yang keluar mengundi adalah sebanyak 52.94% pelajar turun untuk mengundi mencapai sasaran yang memberangsangkan melebihi apa yang disasarkan. Untuk keputusan pilihanraya bagi 4 calon dan memenangi adalah 3 calon Fakulti elektrik adalah Nik Mohd Fakruddin 470, MOhd Naqib 449, Mohd Azahari 432, manakala 3 daripada 4 percalaonan daripada Fakulti Eloktronik Komputer adalah Mohd Zaki bin Mustafa 597, Syafiqah 545, Nurasyikin 454. Tambahan pula, bagi fakulti Mekanikal adalah Mohd Taufiq 555, Mohd Fitri 528, Wee Teng 343.

Keputusan 9 calon yang bertanding dan 7 calon yang menang untuk kerusi Umum memegang tampuk pimpinan sebagai Majlis tertinggi MPP adalah Nur Diyana 2589, Mohd Azuan 2553, Nik MOhd Afiq 2376, Mohd Toriq 2350, Nur Farah 2267, Mohd Saiful Nizam 2217, Zulhilmi 2146. Pihak yang memenangi kerusi pencalonan MPP ini dituntut untuk melaksanakan yang terbaik seperti yang telah dijanjikan dalam manifesto. Sesungguhnya seseorang pemimpin itu diibarat satu kaki kanannya di syurga dan satu kaki kirinya di neraka. Tugas menjadi khalifah yang teratas mempunyai tanggungjawab dan peranan yang terbesar menaikkan nama islam malah melaksanakan hukum hakimiat islam dengan baik dan adil.

Marilah kita sama-sama berdoa dan berharap agar Allah swt memberikan kekuatan kepada kita semua untu meletakkan thiqah (kepercayaan) yang terbaik kepada pimpinan baru kita. Wallahualam.
|
This entry was posted on 5:52 PM and is filed under . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed. You can leave a response, or trackback from your own site.

0 comments:

TaZkIrAH :

Allah Ta'ala berfirman:

"Belumkah datang waktunya bagi orang-orang yang beriman, supaya hati mereka itu khusyu' untuk mengingat-ingat kepada Allah dan kebenaran yang turun kepada mereka itu - yakni al-Quran. Janganlah mereka itu berkeadaan yang serupa dengan orang-orang yang telah diberi kitab-kitab pada masa dahulu - sebelum mereka, tetapi mereka telah melalui masa yang panjang, kemudian menjadi keraslah hati mereka tersebut - yakni enggan menerima kebenaran." (al-Hadid: 16)