Pengalaman Sebagai Pelajar Praktikal..
1:48 PM | Author: IsLaM uNiTe

Menjelang tahun 2009, saya diterima masuk ke salah sebuah institusi kerajaan di MARDI. MARDI merupakan pusat penyelidikan pertanian yang menempatkan hampir 200 orang penyelidik yang hebat dan mahir dalam bidang yang mereka ceburi. Kedatangan saya sebagai seorang pelajar praktikal disana mendapat satu tamparan yang agak hebat kerana saya terpaksa bergaul, berkenalan dan berfikir bersama mereka yang lebih dewasa dan berpengalaman daripada saya. Walaubagaimanapun, mereka juga menganggap setiap pelajar praktikal yang ditempatkan disini mempunyai kemahiran yang luar biasa daripada mereka. Oleh yang demikian, mereka menugaskan saya untuk berfikir seperti seorang pegawai penyelidik untuk menghasilkan sesuatu prototype hasil pemikiran kreatif dan kritis.

Ini menjadi satu self motivation kepada saya untuk melaksanakan tugasan yang diberikan dengan penuh tanggungjawab dan amanah. Saya tidak diajar seperti di kuliah ataupun semasa kelas tutorial. Mereka melatih saya dengan memberi idea yang dinamik untuk saya mencari sumber terhadap idea tersebut. Lebih-lebih lagi, Ilham yang kerap datang dari idea pemikiran saya sering mendapat komen dan bantahan daripada senior pegawai disitu. Ini kerana, perkara utama yang dititik beratkan adalah pengalaman dan usaha untuk bertanya. Dalam jabatan mekanisasi dan automasi yang saya duduki ini, usaha dan ilham yang telus hanya datang bila kita bertanya dan turun padang. Kerap kali sebelum saya memasuki pejabat, saya dinasihatkan bukak semua journal yang dikeluarkan oleh MARDI dan bertanya kepada assistant research officer untuk keterangan lanjut mengenai produk dan hasil yang dikeluarkan oleh MARDI. Untuk pengetahuan semua, hampir kebanyakan subjek yang saya pernah pelajari tidak ada kaitan dan kegunaan di jabatan ini. Disini, saya belajar tentang mekanisasi dalam pertanian, belajar tentang tumbuhan dan sayuran, dan proses-proses sesuatu produk dll. Oleh sebab yang demikian, barulah saya dapat mengerti erti kehidupan sebagai seorang penyelidik.

Seorang penyelidik bukan sahaja berharap pada apa yang dipelajari di bangku university, malah mereka harus mendalami ilmu-ilmu lain yang berkaitan dengan sector kerja untuk mendapat sebarang idea yang bernas dan kreatif. Tambahan juga, sebagai seorang penyelidik dan pekerja di mana-mana institusi, kemahiran dan pengalaman menjadi berlian dalam kehidupan seseorang pekerja. Semakin berpengalaman seseoang itu, semakin kaya pendapatannya atau semakin berharga dirinya untuk institusi. Lebih-lebih lagi, mereka yang berpengalaman juga, mempunyai attitude yang agak berbeza dari seseorang beginner. Attitude seperti rajin berusaha, berdisiplin dalam menghadiri kerja dan mesyuarat, rajin membaca dan bertanya dan lain-lain menjadikan seseorang penyelidik hebat dengan kerja yang dilaksanakan. Kemesraan mengikatkan lagi ukhwah sesama pekerja dan menjadi prinsip kepada semua pekerja di MARDI ini. Tanpa kemesraan, kehidupan yang lama di alam pekerjaan menjadi kepayahan dan kesusahan dalam melaksanakan setiap tugasan yang diamanahkan.

Sebagai seorang pelajar praktikal, saya Berjaya menghayati erti kehidupan sebagai seorang pekerja. Saya mendalami setiap unsur kehidupan mereka untuk dijadikan pengajaran kepada saya. Kebanyakan mereka yang hampir pencen meletakkan harapan yang sama kepada semua anak-anak mereka. Kehidupan belajar tidak sama dengan kehidupan sebagai seorang pekerja. Bila bekerja, dunia kehidupan sudah berbeza. Tiada masa untuk bercinta dan berhibur kerana bila seseorang itu bekerja, nadi kehidupan menyara keluarga adalah kerjanya. Maka, jika seseorang digelar sebagai seorang pelajar, kerjaya utama adalah belajar. Kata-kata ini menjadi peransang motivasi kepada saya untuk hidup dengan lebih bermakna dan berjaya.

TaZkIrAH :

Allah Ta'ala berfirman:

"Belumkah datang waktunya bagi orang-orang yang beriman, supaya hati mereka itu khusyu' untuk mengingat-ingat kepada Allah dan kebenaran yang turun kepada mereka itu - yakni al-Quran. Janganlah mereka itu berkeadaan yang serupa dengan orang-orang yang telah diberi kitab-kitab pada masa dahulu - sebelum mereka, tetapi mereka telah melalui masa yang panjang, kemudian menjadi keraslah hati mereka tersebut - yakni enggan menerima kebenaran." (al-Hadid: 16)