Selamat datang kepada Pelajar baru Utem sesi 2009
1:24 PM | Author: IsLaM uNiTe
Alhamdulillah.. pada hari ahad ini kita akan menerima kehadiran pelajar baru yang bakal menyerikan lagi bumi universiti kami lepas nih. Syukur juga kerana selama ini, kami menunggu kehadiran adik-adik baru, banyak persiapan yang telah berlangsung dan akan berlangsung untuk menyambut ketibaan mereka semasa pembukaan hari pendaftaran yang bertempat di kompleks sukan Universiti Teknikal Malaysia, Melaka. Bagi kami pihak BADAR, telah menyediakan dan mempersiapkan diri dari sudut iklan, jualan, dan lain-lain lagi semata-mata untuk menyambut ketibaan adik-adik. Kami berharap agar masa depan BADAR akan diteruskan oleh mata rantai islam yang bakal dijanakan untuk menggerakkan program dakwah dan tarbiah bagi mewujudkan suasana islam (biah islam) insyaallah.

Untuk pengetahuan para pembaca sekalian, Utem akan menerima masuk adik-adik sebanyak 2013 orang dan mereka ini akan mendaftar di fakulti yang pelbagai juga. Tambahan juga, adik-adik ini akan menginap di 3 kolej kediaman sekitar kawasan Bukit Bruang, Ayer keroh, Melaka. Bagi sesi pendaftaran kali ini, banyak perubahan yang telah dilakukan oleh pihak universiti terutamanya dari sudut infrastruktur dimana fasa 1 pembangunan universiti akan siap. Oleh yang demikian, adik-adik akan merasa untuk belajar dan berkuliah di beberapa bangunan baru dan persatuan pelajar akan ditempatkan di bangunan persatuan pelajar. Manakala, sistem pengurusan kolej kediaman akan bertambah sistematik dan adik-adik akan menginap ditempat yang agak selesa iaitu 7 orang satu rumah. Semoga kemudahan yang bakal disajikan untuk adik-adik berjaya dimanafaatkan kerana prasarana ini akan menjadi medium untuk adik-adik terus cemerlang di bumi utem ini.

Bagi pihak persatuan pula, BADAR akan membuka pendaftaran keahlian bermula 28hb sehingga 30hb julai. Untuk tempoh yang lama ini, BADAR akan membuat pelbagai aktiviti diantaranya RoadShow BADAR pada 6,7,8hb Julai, Malam Tautan Hati pada 9hb Julai dan Rehlah Mahabbah pada 11hb Julai ini. Promosi yang besar-besaran ini diharapkan mendapat perhatian dan berjaya menarik minat adik-adik untuk menyertai BADAR. Ini kerana, BADAR bukan sahaja persatuan yang paling aktif untuk sesi 2008, tetapi BADAR juga merupakan badan persatuan yang akan melaksanakan pelbagai aktiviti yang menarik bukan sahaja untuk muslim tetapi untuk non-muslim pun ada. Dengan motto "with Ukhwah we Care", kami berhasrat untuk menumpukan target kami menjaga kebajikan adik-adik melalui program-program kami. Penyertaan adik-adik didalam BADAR akan mendatangkan faedah kepada diri kami dan juga adik-adik kerana kita sama-sama akan berkenalan dan bersahabat untuk satu tempoh masa yang lama dan segala ilmu dan pengalaman akan dikongsi bersama adik-adik yang menyertai persatuan kami. Kami bukan sahaja badan yang menggerakkan surau, tetapi kami juga bergiat bersahabat dan memperkenalkan diri kami kepada semua jenis pelajar.

Jadi, pakat-pakat la masuk BADAR. Segala penyertaan adik-adik akan dimasukkan dalam sistem maklumat ahli dimana adik-adik akan memperoleh sijil-sijil dan penyertaan adik-adik akan direkod kedalam sistem maklumat pelajar utem.

"With Ukhwah We Care"
Badan Dakwah Dan Rohani, Utem

Aku bukan Melayu??
2:54 PM | Author: IsLaM uNiTe

Dewasa kini, pelbagai masalah yang timbul tanpa kita sedari. Kita kadang-kadang terkasima dengan wacana media terhadap gejala negatif yang menimpa umat melayu zaman sekarang. Gejala yang dikatakan mengikut budaya bukan ketimuran ini sudah meresap dalam jatidiri masyarakat sehinggakan tidak dapat membezakan yang mana baik dan buruk. Adakah kita mengaku diri kita melayu jika kita membudayakan budaya barat dalam setiap perilaku kita? atau budaya barat ini sama sahaja seperti budaya timur yang diwarisi oleh nenek moyang kita? Saya selalu berfikir akan implikasi keunikan pelbagai budaya jika diamalkan dalam kehidupan seharian orang melayu. Bagaimanapun, Kebenaran yang ditemui bukan pada aspek kewujudan budaya tetapi aspek penghayatan sesuatu budaya dalam melaksanakan setiap gerak geri kehidupan kita.

Bila kita pergi kenegara barat seperti di Britain, kita dapat lihat budaya tolak ansur mereka melibihi daripada amalan budaya kita (budaya ketimuran). Contohnya di pusat membeli belah, mereka lebih gemar mengutamakan orang lain seperti membuka pintu jika bertembung dengan orang lain tanpa dipaksa, memberi salam kepada orang yang ditemui dan lain-lain lagi. Tambahan juga, mereka rajin membaca dan tidak membazirkan masa yang sedia ada. Adakah kita sama seperti mereka?? kita ada cara kita tersendiri tetapi salahkah kita mengamalkan budaya positif yang lain untuk dijadikan amalan kita?.. Ini tidak, ramai remaja zaman sekarang terutama nya melayu mengamalkan budaya yang negatif lain dari apa yang sepatutnya. Budaya pergaulan bebas, tidak menghormati orang yang lebih tua, merempit dan berpakaian tidak senonoh menjadi trend budaya zaman sekarang pula. Melayu mudah lupa kepada kebaikan tetapi kerap melakukan kesalahan yang sama tanpa memikirkan yang terbaik untuk diri sendiri. Bila kata-kata hang tuah "Melayu tidak akan hilang di bumi" didengari, pada pendapat saya. bangsa melayu mungkin tidak akan hilang, tetapi budaya dan cara hidup orang melayu yang diamalkan sejak berabad-abad yang lepas akan hilang dengan sendirinya kerana orang melayu juga yang menghapuskannya dari kehidupan sendiri.

Oleh yang demikian, adakah anda rasa diri kalian merupakan orang melayu tanpa mengamalkan budaya dan cara hidup orang melayu yang sepatutnya??. jangan la kita berbangga dengan melayu yang lupa daratan. Jangan la kita rasa melayu akan selamat dari fitnah dunia tanpa berhati-hati dengan budaya pilihan hidup orang melayu. Ingatlah dan kajilah budaya yang kita warisi sejak turun temurun ini kerana budaya ini yang membentuk sifat harmoni bekeluarga, tolong menolong dan taat pada tuhan yang esa tanpa ragu2 akan kekuasaanNya. Dan sebenarnya juga, budaya melayu ini perlu dipupuk kerana keberjayaan budaya ini mengambil intipati Islam sebagai ad-deen mereka pada zaman kegemilangan melayu dulu.
Islam, Permata & Emas
12:26 PM | Author: IsLaM uNiTe

Islam, Permata & Emas

Allah Ta'ala berfirman:

"Hai sekalian orang yang beriman, bertaqwalah kepada Allah dan hendaklah engkau semua bersama-sama dengan orang-orang yang benar." (at-Taubah: 119)

Allah Ta'ala berfirman pula:

"Dan orang-orang yang benar, lelaki ataupun perempuan." (al-Ahzab: 35)

Juga Allah Ta'ala berfirman:

"Dan andaikata mereka itu bersikap benar terhadap Allah, pastilah hal itu amat baik untuk mereka sendiri." (Muhammad: 21)

Sesungguhnya kebenaran yang dicari ada dimana-mana dan sentiasa ada untuk kita memperbaiki dan memuhasabah diri untuk lebih cenderung kepada hanya kebaikan bukan kemungkaran. Sehingga kini, ramai diantara sahabat-sahabat kita yang tenggelam dengan arus kemodenan dan budaya kerana gagalnya mereka menghayati islam sebagai cara hidup mereka. Bila kita melihat semula apa itu permata dan emas, kita pasti akan terpikir akan keindahan, reka bentuk yang cantik, harga permata dan emas yang lebih kurang mahalnya dan sukar untuk kita perolehi nya jika tiada usaha yang gigih dan berterusan. Kini, didalam pasaran dunia, nilai permata dan emas sering kali berubah dan harganya tidak menentu kerana kegawatan sumber dan permintaan tinggi barang tersebut. Ini kerana, pada hakikatnya, orang yang lebih arif menilai emas dan permata mempunyai signifikan dan potensi untuk menghidupkan masyarakat yang mundur kepada era teknologi dan kemewahan yang lebih kehadapan.

Adakah kita melihat islam yang begitu tinggi nilainya seperti kita melihat emas dan permata? Mengikut kepada ahli mujaddid yang termasyur pada era ini, Imam Syahid Hassan Al-Banna mengatakan dalam usul pertama; kitab usul 20 bahawa Islam adalah menyeluruh, mencakup semua bidang hidup; Islam adalah negara dan watan atau pemerintah dan ummat. Akhlak dan kekuatan atau rahmat dan keadilan. Pengetahuan dan undang-undang atau ilmu dan kehakiman. Kebendaan dan harta atau usaha dan kekayaan. Jihad dan dakwah atau tentera dan fikrah. Akidah yang benar dan ibadat yang sah. Begitulah fahaman seorang tokoh mujaddid berkenaan dengan islam. Baginya, islam lagi hebat nilainya dari segala isi dibumi ini dan walhal kita gagal melihatnya kerana kita leka dan alpa.

Kenapa manusia melihat permata dan emas begitu tinggi nilainya?

1. Manusia leka tentang hakikat mereka tinggal dibumi dengan hasil sekeliling yang hanya menjadi penghitung sebenar kehidupan mereka.

2. Permata & emas hanya dilihat sebagai satu nikmat tuhan yang secara zahirnya mereka nampak, begitu bermanafaat kepada diri mereka sahaja.

3. Cinta dunia dan takutkan mati.

Seterusnya, mereka yang tenggelam dengan dunia tanpa islam, kesannya akan mendatangkan satu mudharat besar kepada kehidupan mereka. Perihal sabdaan Rasulullah berkenaan kebenaran bermaksud Sesungguhnya kebenaran - baik yang berupa ucapan atau perbuatan - itu menunjukkan kepada kebaikan dan sesungguhnya kebaikan itu menunjukkan ke syurga dan sesungguhnya seseorang itu niscaya melakukan kebenaran sehingga dicatatlah di sisi Allah sebagai seorang yang ahli melakukan kebenaran. Dan sesungguhnya berdusta itu menunjukkan kepada kecurangan dan sesungguhnya kecurangan itu menunjukkan kepada neraka dan sesungguhnya seseorang itu niscaya berdusta sehingga dicatatlah di sisi Allah sebagai seorang yang ahli berdusta." (Muttafaq 'alaih)

Oleh yang demikian, jangan la kita mudah tenggelam dengan arus dunia dengan menyangka bahawa dunia adalah segala-galanya dan peranan islam diketepikan. Sikap mengetepikan islam sebaliknya akan membawa padah kepada kita kerana islam la segalanya yang ada untuk kita layak berhadapan dengan Allah swt kelak.

TaZkIrAH :

Allah Ta'ala berfirman:

"Belumkah datang waktunya bagi orang-orang yang beriman, supaya hati mereka itu khusyu' untuk mengingat-ingat kepada Allah dan kebenaran yang turun kepada mereka itu - yakni al-Quran. Janganlah mereka itu berkeadaan yang serupa dengan orang-orang yang telah diberi kitab-kitab pada masa dahulu - sebelum mereka, tetapi mereka telah melalui masa yang panjang, kemudian menjadi keraslah hati mereka tersebut - yakni enggan menerima kebenaran." (al-Hadid: 16)