Telatah Di Bulan Ramadhan..
11:48 AM | Author: IsLaM uNiTe
Alhamdulillah.. Sekian lama diri dibelenggu masalah untuk menulis... akhir nya dapat juga menulis sedikit pengalaman berhubung telatah dibulan ramadhan kali ini. Selepas beberapa hari berpuasa, ana lihat ramai umat islam mula bepusu-pusu mengejar pahala ibadah yang dijanjikan Allah dengan melaksanakan ibadah tarawikh secara berjamaah, membaca Al-Quran siang dan malam dan bersedekah dengan lebih kerap tanpa mengharapkan sedikit pun perhatian dan balasan daripada orang lain. Ini merupakan satu petanda yang cukup baik selaku umat akhir zaman yang sentiasa diuji dengan pelbagai bentuk mehnah dan tribulasi dalam menunaikan ibadah puasa ini. Tambahan pula, yang paling menggembirakan ana adalah ramai anak-anak muda mula mendekati masjid sebagai tempat mereka berjumpa untuk berbuka puasa sama-sama dan melaksanakan tadarus Al-Quran secara konsisten tanpa dipaksa.

Mengingat hadis nabi berhubung ganjaran di bulan ramadhan iaitu pahala yang berlipat kali ganda setiap kali melaksanakan ibadah kepada Allah, terbukanya pintu syurga dan ditutup pintu neraka dan lain-lain lagi hadis nabi yang menyentuh fadhilat dibulan ramadhan ini membuatkan diri terkenang @ muhasabah sebentar tentang peranan dan tanggungjawab muslim yang sebenar dalam menunaikan ibadah puasa ini. Bila kita lihat cara kita beribadah kepada Allah, adakah kita pernah terpikir yang ibadah kita ini diterima oleh Allah swt? dan adakah kita pernah terpikir apa yang dikehendaki Allah berhubung perlaksanaan ibadah yang sebetulnya kepadaNya? persoalan ini yang menjadikan diri ana terkaku sebentar. Gagal sungguh kita menghayati tuntutan yang sebenar Pencipta kita yang sentiasa menjaga kita daripada kekurangan dan kejahilan. Pada pendapat ana sendiri, selaku umat islam yang perihatin, nak tak nak kita kene cari apa yang dikehendaki Allah sebenarnya.

Mula membuka buku panduan solat:

Ana melihat dan mengkaji semula tulisan dan makna yang selalu kita baca dalam solat. Walaupun diri ini sudah pun mengahaflnya dengan baik, tetapi beberapa kekurangan yang terdapat bila dirujuk semula buku-buku agama ini. antaranya:
  1. Wudu' dan niat yang sempurna - selaku umat islam, pembersihan terhadap diri daripada hadas perlu dilakukan dan niat semasa menunaikan solat mestilah cukup syarat.

  2. Penghayatan setiap maksud ayat yang dibaca - Pemujian terhadap kekuasaan Allah dan sifatNya yang Maha Hebat dan Bijaksana. Merendahkan diri serenda-rendahnya terhadap kejadian ciptaan manusia yang hidup dan matinya hanya kerana Allah.

  3. Pergerakan yang betul dan mengikut sunnah Rasulullah saw - setiap pergerakan yang kita lakukan memberi impak kepada hubungan kita kepada Allah. sebaiknya pergerakan dalam solat dilaksanakan dengan betul tanpa lengah dan malas.

  4. Doa - Doa senjata umat islam, oleh yang demikian, kekuatan hubungan kita dengan Allah adalah doa. Tidak kira semasa sujud atau diluar kerangka solat.

Menghadiri diri dalam melaksanakan tarbiah islam (didikan islam) dalam setiap aktiviti yang dilaksanakan:

Menjadi insan yang terbaik dalam setiap perilaku amatlah dituntut dalam islam. Antaranya yang seharusnya ada dalam memahami didikan islam didalam diri, keluarga dan masyarakat.

  1. Keperluan memahami elemen dalam pelajari ilmu islam (tarbiah islam)
  • Tauhidullah - menerapkan unsur rabbaniah yang meliputi aspek kekuasaan Allah dan wahyu yang diturunkan dalam Al-Quran itu sendiri.
  • Nubuwwah - Memahami sirah perjuangan Rasulullah saw dan hadis-hadis baginda.
  • Al-hasyr wal Jaza' - Mengingatkan manusia berhubung hari pembalasan dan hari perhitungan iaitu hari kiamat.

2. Keperluan dan penghayatan Tarbiah sehingga mencakup 10 muwassaf tarbiah

  • Aqidah yang sejahtera
  • ibadah yang Soheh
  • Akhlak yang mantap
  • Luas pengetahuan
  • Sihat tubuh badan
  • Mampu Berdikari
  • Melawan nafsu
  • Sangat menjaga masa
  • tersusun urusannya
  • Bermanafaat dengan orang lain.

Begitulah beberapa perkongsian yang perlu diterapkan untuk kita sentiasa diterima Allah swt. Allah tidak memandang pada susuk tubuh kita dan harta kita, malah Allah memandang tahap keimanan dan ketaqwaan kita kepadaNya. Semoga bulan ramadhan ini memberikan kita impak untuk kita terus lahir menjadi muslim yang soleh dan solehah kepada Allah swt.

|
This entry was posted on 11:48 AM and is filed under . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed. You can leave a response, or trackback from your own site.

0 comments:

TaZkIrAH :

Allah Ta'ala berfirman:

"Belumkah datang waktunya bagi orang-orang yang beriman, supaya hati mereka itu khusyu' untuk mengingat-ingat kepada Allah dan kebenaran yang turun kepada mereka itu - yakni al-Quran. Janganlah mereka itu berkeadaan yang serupa dengan orang-orang yang telah diberi kitab-kitab pada masa dahulu - sebelum mereka, tetapi mereka telah melalui masa yang panjang, kemudian menjadi keraslah hati mereka tersebut - yakni enggan menerima kebenaran." (al-Hadid: 16)