10 Wasiat Luqman a.s Kepada Anaknya
3:59 AM | Author: IsLaM uNiTe

Diriwayatkan Luqman telah berkata pada anaknya:
  1. Anakku, suruhlah orang melakukan kebaikan, tegahlah kemungkaran dan sabarlah kamu atas segala yang menimpa. Anggaplah musibah itu sebagai benda yang ringan, muhasabahlah (hitung) kesalahan-kesalahanmu dan ketahuilah olehmu tentang kesusahan-kesusahan. Jika engkau telah mengetahuinya maka engkau akan menjaga dirimu.
  2. Wahai anakku, ingatlah Allah banyak-banyak sesungguhnya Allah mengingati orang-orang yang mengingatiNya. Anakku, ingatlah dosa-dosamu yang telah dilakukan dan perbuatan-perbuatanmu. Larilah kepada Allah daripada dosa-dosa dan janganlah kamu menganggap amalan baikmu sudah banyak. Taatilah Allah kerana sesiapa yang mentaatiNya. Allah akan selesaikan setiap urusannya dan melindunginya daripada makhluk-makhlukNya.
  3. Anakku, janganlah engkau cinta dunia kerana engkau tidak diciptakan untuk dunia dan Allah tidak mencipta suatu pun yang lebih hina daripada dunia. Allah tidak menjadikan nikmat-nikmat dunia itu sebagai pahala bagi yang taat dan Dia tidak pula menjadikan bala sebagai balasan kepada yang derhaka.
  4. Anakku, janganlah engkau gembira dengan kesihatan yang berpanjangan dan sembunyikanlah kesusahan yang menimpamu. Ia merupaka perbuatan yang terpuji dan sabarlah menghadapi kesusahan. Ia adalah bekalan pada tempat kembalimu.
  5. Anakku, cukuplah dengan yang sedikit dan redalah dengan apa yang kamu dapat. Janganlah engkau menoleh kearah apa yang diperolehi oleh orang lain kerana itu akan menyusahkanmu. Anakku, puasalah dan tutuplah mulutmu daripada makanan-makanan dan penuhilah ia dengan hikmah-hikmah.
  6. Anakku, bersahabatlah dengan orang yang bijaksana dan redalah dengan apa yang mereka kata, nescaya kamu akan jadi bijaksana.
  7. Anakku, bercakaplah dengan kata-kata yang baik dengan orang lain dan duduklah dengan ahli-ahli zikir kerana ia menghidupkan hatimu dan menerbitkan dalam diri rasa khusyuk.
  8. Anakku, laksanakanlah hajat-hajat sekadar yang perlu dan elak daripada perkara yang tidak berkaitan denganmu.
  9. Anakku, banyakkanlah diam kerana engkau akan dihormati dan engkau tidak akan sekali-kali kecewa kerana diam. Tetapi engkau mungkin akan kecewa kerana ketawa.
  10. Anakku, janganlah biarkan ayam lebih cerdik daripadamu kerana ia akan kibaskan kepaknya pada waktu malam dan bertasbih pada Allah. Jagalah dirimu daripada cuai. Takutlah Allah dan janganlah kamu tertipu dengan kata-kata si jahil bahawa sesungguhnya ada permata dalam tanganmu sedangkan kamu tahu ia adalah tahi unta.
"Ya Allah, banyakkanlah hartaku dan anakku, serta berilah keberkatan atas setiap apa yang engkau kurniakan. Panjangkanlah kehidupanku dalam ketaatan kepadaMu serta perbaikilah amalanku dan kurniakanlah keampunan kepadaku"
(Riwayat al-Bukhari dalam adab al-mufrad, dianggap sahih oleh al-Albani dalam silsilah al-Ahadith al-Sahihah)
|
This entry was posted on 3:59 AM and is filed under . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed. You can leave a response, or trackback from your own site.

0 comments:

TaZkIrAH :

Allah Ta'ala berfirman:

"Belumkah datang waktunya bagi orang-orang yang beriman, supaya hati mereka itu khusyu' untuk mengingat-ingat kepada Allah dan kebenaran yang turun kepada mereka itu - yakni al-Quran. Janganlah mereka itu berkeadaan yang serupa dengan orang-orang yang telah diberi kitab-kitab pada masa dahulu - sebelum mereka, tetapi mereka telah melalui masa yang panjang, kemudian menjadi keraslah hati mereka tersebut - yakni enggan menerima kebenaran." (al-Hadid: 16)