Aku bukan Melayu??
2:54 PM | Author: IsLaM uNiTe

Dewasa kini, pelbagai masalah yang timbul tanpa kita sedari. Kita kadang-kadang terkasima dengan wacana media terhadap gejala negatif yang menimpa umat melayu zaman sekarang. Gejala yang dikatakan mengikut budaya bukan ketimuran ini sudah meresap dalam jatidiri masyarakat sehinggakan tidak dapat membezakan yang mana baik dan buruk. Adakah kita mengaku diri kita melayu jika kita membudayakan budaya barat dalam setiap perilaku kita? atau budaya barat ini sama sahaja seperti budaya timur yang diwarisi oleh nenek moyang kita? Saya selalu berfikir akan implikasi keunikan pelbagai budaya jika diamalkan dalam kehidupan seharian orang melayu. Bagaimanapun, Kebenaran yang ditemui bukan pada aspek kewujudan budaya tetapi aspek penghayatan sesuatu budaya dalam melaksanakan setiap gerak geri kehidupan kita.

Bila kita pergi kenegara barat seperti di Britain, kita dapat lihat budaya tolak ansur mereka melibihi daripada amalan budaya kita (budaya ketimuran). Contohnya di pusat membeli belah, mereka lebih gemar mengutamakan orang lain seperti membuka pintu jika bertembung dengan orang lain tanpa dipaksa, memberi salam kepada orang yang ditemui dan lain-lain lagi. Tambahan juga, mereka rajin membaca dan tidak membazirkan masa yang sedia ada. Adakah kita sama seperti mereka?? kita ada cara kita tersendiri tetapi salahkah kita mengamalkan budaya positif yang lain untuk dijadikan amalan kita?.. Ini tidak, ramai remaja zaman sekarang terutama nya melayu mengamalkan budaya yang negatif lain dari apa yang sepatutnya. Budaya pergaulan bebas, tidak menghormati orang yang lebih tua, merempit dan berpakaian tidak senonoh menjadi trend budaya zaman sekarang pula. Melayu mudah lupa kepada kebaikan tetapi kerap melakukan kesalahan yang sama tanpa memikirkan yang terbaik untuk diri sendiri. Bila kata-kata hang tuah "Melayu tidak akan hilang di bumi" didengari, pada pendapat saya. bangsa melayu mungkin tidak akan hilang, tetapi budaya dan cara hidup orang melayu yang diamalkan sejak berabad-abad yang lepas akan hilang dengan sendirinya kerana orang melayu juga yang menghapuskannya dari kehidupan sendiri.

Oleh yang demikian, adakah anda rasa diri kalian merupakan orang melayu tanpa mengamalkan budaya dan cara hidup orang melayu yang sepatutnya??. jangan la kita berbangga dengan melayu yang lupa daratan. Jangan la kita rasa melayu akan selamat dari fitnah dunia tanpa berhati-hati dengan budaya pilihan hidup orang melayu. Ingatlah dan kajilah budaya yang kita warisi sejak turun temurun ini kerana budaya ini yang membentuk sifat harmoni bekeluarga, tolong menolong dan taat pada tuhan yang esa tanpa ragu2 akan kekuasaanNya. Dan sebenarnya juga, budaya melayu ini perlu dipupuk kerana keberjayaan budaya ini mengambil intipati Islam sebagai ad-deen mereka pada zaman kegemilangan melayu dulu.
|
This entry was posted on 2:54 PM and is filed under . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed. You can leave a response, or trackback from your own site.

0 comments:

TaZkIrAH :

Allah Ta'ala berfirman:

"Belumkah datang waktunya bagi orang-orang yang beriman, supaya hati mereka itu khusyu' untuk mengingat-ingat kepada Allah dan kebenaran yang turun kepada mereka itu - yakni al-Quran. Janganlah mereka itu berkeadaan yang serupa dengan orang-orang yang telah diberi kitab-kitab pada masa dahulu - sebelum mereka, tetapi mereka telah melalui masa yang panjang, kemudian menjadi keraslah hati mereka tersebut - yakni enggan menerima kebenaran." (al-Hadid: 16)