Dua personaliti yang berbeza dan konsep irama yang menarik berjaya ditonjolkan kedua-dua artis luar negara berjaya menghiburkan dan menarik minat ramai pendengar terutama orang islam seluruh negara dalam irama nasyid yang disampaikan. Lebih-lebih lagi, keberkesanan model tarbiah (muzik) dan kezuhudan kedua-dua personaliti ini menambahkan lagi keserian dakwah dikhalayak ramai malah sekaligus menyemarakkan dunia dengan laungan tauhid kepada Allah yang begitu mengasyikkan. Oleh yang demikian, ingin ana menonjolkan kepada para muslimin sekali tentang siapakah sebenar kedua-dua artis ini.

Yusuf Islam:


  • Nama asal: Steven Demetre Georgiou (anak kepada ayah berwarganegara cypriot Greek dan ibu dari sweedish)
  • Nama gelaran: Cat stevans
  • Dibesarkan di dalam sebuah kedai di northernmost junction of Shaftesbury Avenue dan New Oxford Street, berhampiran heart of London’s West End.
  • Semasa pembelajaran beliau didalam bidang seni, beliau telah ditemuduga dan berjaya untuk memasuki syarikat producer pop-folk yang terkenal di Springfields. Kemudian, beliau berjaya menjadi artis muda yang menonjol disamping digelar oleh peminatnya sebagai cat stevans.
  • Didalam perjalanan beliau untuk menemui ketenangan dan kebenaran hidup yang sebenar, hampir setiap hari beliau mendapat translasi Al-Quran daripada abang sulungnya iaitu David. Akhirnya, beliau memeluk islam pada December 1977 dan selepas 6 bulan keislaman beliau, beliau menukar nama kepada Yusuf Islam. Keislaman beliau menggemparkan dunia hiburan pop eropah dan sekaligus membuatkan beliau berhenti dari dunia hiburan untuk memulakan hidup baru bekeluarga. Kini, Yusuf Islam memasuki dunia pendidikan dengan penuh kesungguhan dan bersama warga muslim Britain menubuhkan sekolah islam sehinggakan pihak kerajaan britain mengiktiraf Islamic education diseluruh pelusuk Britain. Setelah lama berkecimpung bersama sekolah-sekolah islam di Britain, beliau menyebarkan dakwah melalui sentuhan muzik tauhid yang pertamanya di Royal Albert Hall pada 20 Oktober 2003 dan mendapat sokongan seluruh dunia. Yusuf Islam
Sami Yusuf:


  • Nama Asal: Sami Yusuf

  • Sami yusuf mempunyai suara yang unik dan kehebatan dalam menjadi komposer yang petah berbahasa arab dan inggeris membuatkan beliau terkenal dikalangan muslim di Britain malah pengisian dan lagu yang mengasyikkan menyemarakkan lagi nasyid pada masa itu.

  • Beliau dilahirkan didalam keluarga azerian dan dibesarkan di UK, beliau memulakan industri vokal dan muzik selepas direstui oleh keluarganya dan memandangkan ayah beliau juga merupakan seorang pemuzik yang terkenal. Pada awalnya, Sami Yusuf mempelajari pelbagai alat instrumentasi daripada ayahnya yang merupakan mentor nya yang pertama. Kemudian, dengan bakat dan kesungguhan beliau belajar muzik, beliau berjaya mendapat scholarship untuk belajar muzik di Royal Academy of Music, London.

  • Selepas nama beliau mula naik dan beransur terkenal diperingkat penduduk muslim di London, beliau berjaya menghasilkan album pertama yang berjudul "Al-Mua'llim". Kemunculan album yang memuatkan kedua-dua bahasa Inggeris dan Arab membuatkan album pertama beliau mendapat penjualan yang paling laris di seluruh negara. Kreativiti dan inspirasi yang berjaya dihasilkan beliau memangkinkan lagi usaha beliau dalam memuatkan unsur ruhiyyah dan sentuhan muzik yang merdu dalam menyampaikan mesej dakwah beliau diperingkat global.

Dengan persaingan yang begitu rancak dalam industri nasyid serta sambutan yang hangat oleh penduduk dunia, sepatutnya Malaysia juga berada dalam arena persaingan dunia muzik ini bukan untuk mencapai satu darjat kebesaran atau harta yang melimpah ruah, malah agenda dakwah perlu dalam bidang muzik serta memperkayakannya sepatutnya menjadi antara misi umat islam zaman sekarang. Citarasa umat islam sekarang adalah lagu yang banyak memuji Allah, memperbesarkan sirah perlu dipelbagaikan dan bukan laungan cinta manusia yang kini kerap diterapkan dalam industri nasyid serta tarian yang lagha membuatkan buah dakwah rosak dikanca mata manusia yang ingin mengenal islam.
|
This entry was posted on 7:16 AM and is filed under . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed. You can leave a response, or trackback from your own site.

0 comments:

TaZkIrAH :

Allah Ta'ala berfirman:

"Belumkah datang waktunya bagi orang-orang yang beriman, supaya hati mereka itu khusyu' untuk mengingat-ingat kepada Allah dan kebenaran yang turun kepada mereka itu - yakni al-Quran. Janganlah mereka itu berkeadaan yang serupa dengan orang-orang yang telah diberi kitab-kitab pada masa dahulu - sebelum mereka, tetapi mereka telah melalui masa yang panjang, kemudian menjadi keraslah hati mereka tersebut - yakni enggan menerima kebenaran." (al-Hadid: 16)